Masowa turystyka bardzo często prowadzi do dominacji globalnych korporacji, które kontrolują większość sektora turystycznego, przez co lokalne przedsiębiorstwa mogą mieć trudności w konkurowaniu z dużymi międzynarodowymi firmami. To znów może prowadzić do utraty miejsc pracy i zależności ekonomicznej od tych korporacji. Dodatkowo wzrost cen nieruchomości, brak dywersyfikacji gospodarczej, zwiększone zanieczyszczenie powietrza i wody, utrata tradycji i kultury, oraz nadmierne zużycie zasobów naturalnych to tylko niektóre z wyzwań, z którymi muszą się mierzyć mieszkańcy popularnych miejsc turystycznych.
Zrównoważony rozwój turystyki wymaga współpracy i zaangażowania wielu stron, w tym również turystów, lokalnych społeczności, przedsiębiorców, władz lokalnych i bardzo często również organizacji pozarządowych. Wspólnymi siłami możemy jednak dążyć do zmiany chociażby naszych nawyków i tworzenia turystyki, która przynosi korzyści ekonomiczne, jednocześnie szanując lokalne społeczności i środowisko. Z chęci tej zmiany powstał właśnie Wskaźnik Tugende.
Co znaczy „lokalne”? Przyjęliśmy, że aby zakwalifikować się jako lokalny biznes lub usługa, min. 51% udziałów musi być własnością mieszkańca lub rezydenta kraju w którym działa (od min. 3 lat). Dodatkowo musi zatrudniać min. 70% lokalnych pracowników. „Lokalne” podejście ma na celu minimalizowanie negatywnych wpływów turystyki, a jednocześnie maksymalizowanie korzyści lokalnej gospodarki.
Sprawdzamy każdą osobę, firmę i usługę według naszych kryteriów, aby określić która z nich kwalifikuje się jako należąca do lokalnego podmiotu. Dzięki temu większość zorganizowanych przez nas wypraw posiada już wyliczony Wskaźnik Tugende. Pozostałe są w trakcie obliczania, a wyniki znajdować się będą na profilu wyprawy.
Na podstawie zebranych danych, obliczamy jaki procent wydanych pieniędzy trafia do lokalnych mieszkańców. Im wyższy procent, tym wyższy jest nasz wskaźnik. Dążymy do tego, aby jak najwięcej pieniędzy pozostawało w społecznościach, które odwiedzamy, aby przyczynić się do ich rozwoju i dobrobytu. Unikamy zagranicznych inwestorów, sieciowych hoteli i restauracji.
W Tugende jednogłośnie wierzymy, że podróże mogą mieć pozytywny wpływ na lokalne społeczności i środowisko naturalne. Pragniemy, aby każda wyprawa, którą organizujemy, przyczyniała się do rozwoju lokalnych przedsiębiorstw, ochrony dziedzictwa kulturowego i środowiska oraz wspierania miejscowej społeczności.